söndag, februari 18, 2007

Vinterkläder (jacka + byxor)

Jaha, detta är avdelningen större projekt. Ändå var det inte så svårt som jag trodde trots allt. Måste säga att snedslån är ju verkligen världens bästa grej när det gäller barnkläder. Så piffigt och enkelt det döljer fula kanter och foder!

Det rosaaktiga ulltyget kommer från Ohlssons tyger (se även Omlottunika). Jag valde en lite mer grå snedslå än den som jag använde till omlottunikan. Kommer från åhlens som för övrigt har höjt meterpriset på lösviktssnedslån från 5 till 7 kronor! Hmpf! Dragkedja från NK, det var väldigt besvärligt att hitta en så kort jackdragkedja som går att öppna helt, denna är egentligen till tunnare kläder än jackor. Någon som vet var man kan köpa såna jackdragkedjor längd 25 cm? Kan vara bra att veta. Fodret är från Dollys tyger (110 kr/m). Det är alltså typ ett sånt där som är i täckjackor, nylonaktigt som man köper färdigt med vadd. Det gick förvånansvärt bra att sy i det. Dessutom är det mer praktiskt än den förra jackan jag gjorde med fleece som foder eftersom barnets innerkläder glider bättre mot nylonet när man tar på jackan.

Mönster från Sy till barnen (se bok i höger meny) i vanlig ordning. Jag tog annoraknederkanten som går upp lite i sidorna, tyckte att det var bra att det inte blev för klumpigt. Jag valde mellanluvan med en liten spets och den var stor nog den. Det blir otroligt gulligt med luvan på, lite som de där tomtarna från Trolltyg i tomteskogen. Fickorna är även de från Sy till barnen, jag sydde fast fickorna innan jag sydde ihop yttertyget med fodret. Kan även tillägga att jag gjorde så att jag sydde ihop foder och yttertyg var för sig (över axlarna, hela ärmhålorna och luvan) och satte dem sedan aviga mot aviga och fäste ihop dem med snedslån i kanterna. Boken menar att man ska sy ihop foder och yttertyg först och sedan sy ihop jackan som vanligt men då får man ju fula sömsmåner på insidan.

Jag använde storlek 1 år till dottern som är 69 cm lång och 8 kg tung. Och det blev ganska precis lagom, mönstren är ju ganska små i boken. Anledningen till att jag gjorde byxor och jacka separat och inte en overall var att vi har en varm åkpåse och nu när det ändå är runt nollgradigt känns det ibland mest klumpigt med en hel overall. I övrigt är väl det här projektet på gränsen till olönsamt nu när många affärer rear sina vinterkläder. Jag tror att materialet gick till närmare 300 kr sammanlagt med yttertyg, foder, dragkedja och snedslå. Men jag känner mig väldigt nöjd med resultatet, jackan sitter fint på och det ser mer designat ut än nåt man hittat på rea på H&M (tycker jag själv i alla fall...).

Svårighetsgrad: 3-4, det var faktiskt ganska straight forward men det tog lite tid, började igår med byxorna och har sytt ihop jackan i dag. Nytillkomna läsare av denna blogg kanske blir totalt avskräckta av ett sånt här projekt, men det är verkligen inte så svårt (som jag själv skulle ha trott när jag började sy för ett par månader sen). Det är en fördel nu när jag har sytt så pass mycket att jag vet av erfarenhet hur Elsebeth Gynthers mönster funkar och hur jag ska nåla och sy fast dragkedjor och sånt. Men barnkläder är överlag lätta att sy om man kan grunderna (raksöm, zigzag typ), jag har också försökt sy vuxenkläder och det är en HELT annan femma. Det ställer helt andra krav på tygval och noggrannhet.

5 comments:

Anonym sa...

Mycket snyggt och välgjort!

Anonym sa...

Oj, vad fint:)

/Maria G

Klockarbarn sa...

Du har verkligen lyckats. Det är finare än många märkeskläder också (inte bara H&Ms sortiment). Mycket bra!!!

KnåpModern sa...

Tack, vad glad jag blir!!

Gekko sa...

Återigen blir jag så imponerad, jättesnyggt! Det skulle vara kul att se en bild på din dotter med kläderna på också!