fredag, november 24, 2006

retroklänning

Enkel klänning med liten ficka i retrotyg från en klänning köpt på Myrorna. Jag utgick från ett klänningsmönster från Sy till barnen 0-4 år (mer info, se menyn till höger under Böcker), men denna modell fanns inte i storlek 74 så jag kombinerade några mönster, det blev ganska okej. Men så länge dottern inte kan gå och sitter mest är den lite trång och obekväm så jag gjorde ganska långa sprund i sidorna. Snedslå från åhlens, knappar från Dollys tyger. Jag förstärkte snibbarna med ett tunt vitt tyg för att det inte skulle bli så sladdrigt vid knapparna (det är därför den ser vit ut på bakstycket vid nacken).

Svårighetsgrad (1=lätt 3=medelsvårt 5=galet avancerat): 1-2

5 comments:

A sa...

Du har verkligen fått mig att vilja rusa och köpa snedslå i olika färger. Tjusigt!

Anonym sa...

Tycker mig känna igen tyget. Hade en långarmad/ långbenad groda fylld med ris i det tyget när jag var liten, med ögon av knappar (som mamma hade sytt).

Nu ska jag försöka mig på att ändra sambons gamla jacka till en bärjacka för att kunna bära på ryggen...dom börjar bli tunga nu!
/Maria

KnåpModern sa...

jag tycker att det är så himla fint!

Håller med om att de är tunga nu. Dottern är ganska vild av sig och är inte så nöjd längre med att bli buren förutom i bärpåse när hon sitter på höften och ser framåt. Och den tar jag utanpå jackan :-)

Anonym sa...

Fiiiin!!! Snedslå är verkligen en underbarn uppfinning... Snyggt tyg oxå!
Nu har jag bara fickan kvar på mitt klänningsprojekt. Återkommer! :-)
Hur hinner du vara så flitig? Overall, klänning, byxor och jacka sedan jag hälsade på sist...

KnåpModern sa...

Hur har jag tid - tja, jag tycker att det är så himla roligt och avkopplande! Jag prioriterar det framför mycket annat, tex TV. Dottern sover också mycket sämre i vagnen så jag försöker hålla mig hemma under hennes sovtider och då har jag också tid.