fredag, september 29, 2006

mössa 3


Stickning har jag inte vågat mig på ännu. Jag har förlitat mig på att man kan virka det mesta, det känns safe och man behöver inte hålla koll på antal maskor och sånt. Men jag vet inte vad jag egentligen inbillar mig. Detta är det nya alstret på mössfronten och jag kallar den "kålrot i motvind".

Jag virkade först vanliga luftmaskor så att jag hade en lång tråd som passade runt dotterns huvud och lite till. Sedan virkade jag ihop tråden till en ring med en smygmaska. Därefter virkade jag vanliga fastmaskor i några varv till det hela kanske var 4 cm. Då gjorde jag en rad med stolpar för att få lite mönster. Sen virkade jag några varv till (CSI var ovanligt dåligt i måndags så det blev en hel del gjort då). Sedan började jag minska ner antalet maskor genom att virka ihop var 15e och 16e maska enl (använde teknik 2 i länken). På så sätt blir mössan smalare. Sen fick jag för mig att jag skulle minska ytterligare och virkade ihop var 14e och 15e maska i stället. Därav kålrotsformen. Jag som hade hoppats på en snygg toppluva.

0 comments: