onsdag, september 27, 2006

Byxor 1


Dessa byxor är inspirerade av ett par Lucky Wang. Mönstret är från boken Sy kläder till babyn och varje ben är klippt i ett stycke, det är alltså ingen sidosöm på utsidan av benet. På det stora hela var det extremt lätt att sy dessa byxor, det som var svårt var att sy fast det rosa tyget som alltså inte är en mudd utan vanligt bomullstyg (fö från Wincent, den turkosa manchestern är från åhlens). Anledningen var att jag satte i ett 3 cm brett gummiband i midjan så jag var tvungen att sträcka det samtidigt som jag sydde för att det skulle bli jämt.

I efterhand kan jag konstatera att det var ganska onödigt eftersom byxorna är ganska tighta i modellen. Helst hade jag velat sätta i en dragsko men jag får inte till snygga knapphål som snöret skulle komma ut igenom, får öva lite mer på det först. De är väldigt snygga på, ska se om jag kan ordna en bild på dottern i dem. Det gick åt ca 50 cm tyg till byxorna och 10 cm till linningen. Kanske ska tillägga att dottern är ganska liten (ca 6 kg) så jag sydde dem i stlk 62-68), de är lagom långa men kunde kanske varit något vidare. Dock är det som sagt förvånandsvärt snyggt att de är lite tighta.

Pris: tyg ca 70 kr, gummiband, kanske 5 kr, tråd
Tid: förberedelser (rita mönster och klippa till tyget, etc) kanske en timme, sy också ca en timme

0 comments: