lördag, september 30, 2006

Omlottröja m mönsterproblem

Jag har sytt en prototyp för att testa mönstret för omlottröja som fanns i Sy kläder till babyn. Jag är inte riktigt nöjd. Den är så vid på nåt sätt samtidigt som den var ganska liten i ärmarna. Det verkar väldigt svårt att ta ut mönster. På mönstren som finns i boken så ska man klippa isär grundmodellen 2 ggr lodrätt rakt över och 2 ggr vågrätt och lägga dessa bitar 0,5 cm ifrån varanda, på så sätt blir tröjan en storlek större. Knepigt! Mönsterpappret är ju inte helt stabilt och flyttar det sig några milimeter här och där så blir det lite konstigt. Nåväl. Omlottröjan ska i alla fall bli i det småblommiga tyget som syns i bakgrunden, samt med vit snedslå (=kantband har jag fått lära mig). Tyget är från Ohlssons tyger, kommer inte ihåg exakt vad det kostade men under 100 kr metern och det går åt ca 50 cm till omlottröjan.

Jag har för övrigt beställt Baby Cool nu så de kanske har några bättre mönster. Eller så kan man ju köpa mönster var som helst, jag har tex fått låna ett sånt där mönsterkuvert med tre plagg som är från Simplicity (lite roligt, de säljer även Sewing patterns for dummies, vore helt klart nåt för mig). Det är för övrigt detta mönster jag har lånat, bra former om man blundar för hjärtanen...

0 comments: