tisdag, januari 16, 2007

Omlottunika

Omlottklänning eller tunika gjord i rosa-lila ulltyg köpt på Ohlssons tyger på Sveavägen (stuvbit). Blå snedslå från åhlens. Mönster från Sy till barnen (mer info se till höger), i princip kan man ju dock ta vilket mönster som helst på omlottröja och förlänga det nedtill.
Tanken med tunikan är att den ska funka till jeans men också till ett par strumpbyxor. Jag gjorde modellen i stlk 84 utan sömsmån och den blev precis lagom (dottern använder stlk 74 normalt). Mönstren i boken är alltså ganska små och man kan behöva lägga till lite på längden. Annars är det en väldigt smidig modell, skönt att slippa sätta i knappar eller dragkedja.

Jag var lite övermodig och körde på utan att titta i beskrivningen och givetvis straffade det sig på några ställen där jag gjorde moment i fel ordning så att andra moment fick skippas eller ändras. Tex är det smartast att sy fast det knytband som ska sitta under ärmen direkt i klänningens sidosöm. Likaså är det smartast att bestämma vad man ska göra med de övriga kanterna innan man sätter dit snedslån runt halslinningen... För att fästa den inre omlottdelen satte jag dit en liten bit kardborre som jag fäste med några stygn. Detta var inte helt optimalt men det får duga tills jag har bestämt vad jag vill ha. Man kan ju sätta dit snedslåband även på insidan men jag tycker att det kan bli lite klumpigt.

Svårighetsgrad (1=lätt 3=medelsvårt 5=galet avancerat): 2, själva klänningen är 1 men sen är det lite extra fix med snedslå etc.

5 comments:

Anonym sa...

Hej!
Hittade din blogg för några dagar sedan (via Familjeliv). Är ingen ivrig bloggläsare, men du inspirerar mig! Har nu tusen pysselprojekt i huvudet!
Jättesnygg tunika, du har bra färgkombinationer!!
Har du tänkt på att istället för kardborreband ta en liten knapp och en ögla på insidan? Har det på en vanlig HM-klänning, där är öglan elastisk, funkar jättebra och syns inte från utsidan.
Mvh G

KnåpModern sa...

tack för tipset, det kan absolut vara lösningen!

Anonym sa...

Hej, kul att du vill lära dig slå frivoliteter! det är inte många numera som kan det handarbetet. Men det finns en svensk förening som säkert kan hjälpa dig på traven!
http://www.frivolitetsknuten.com/

min frivolitets-blogg-inlägg ligger under kategorin "kreativt" som du märkt ;-)

Lycka till!

Anonym sa...

Http://giraffen197.webblogg.se

KnåpModern sa...

Hej och tack för tipset!!
Snart ska jag börja pendla igen och då blir det perfekt att ha ett sånt litet handarbete med mig.