torsdag, augusti 30, 2007

Dagiskasse


Det är en hel del saker de behöver när de börjar dagis (veeet att det egentligen heter förskola...). Av detta elefanttyg som eg är ett barnunderlakan som svärmor har gett oss har det blivit ett kuddfodral och denna fodrade dagisväska. Modellen är mycket enkel, en rektangulär bottenplatta 30x15 cm och två 45x45 cm överstycke med intag för handtaget. De två överdelarna på väskan ser alltså ut som en fyrkant med en fjärdedels cirkel bortklippt i de övre två hörnen (se skiss nedan). Först syr man ihop handtaget och sedan mitt på långsidorna och sist syr man på bottenplattan. Gjorde även ett foder på samma sätt och sedan satte jag dem aviga mot aviga och sydde ihop dem mha snedslå. Annars hade väskan blivit väl sladdrig. Det hela tog nog max en timme. Så har vi nåt att frakta hem smutsiga kläder i...



Tillägg: så här är mönstret alltså, väldigt enkelt.

47 comments:

Mimmi sa...

Du har en trevlig blogg som jag besöker regelbundet. Jag hoppas det är OK att jag lagt till dig på min länklista.

Anonym sa...

Vilket underbart tyg! Och trevligt med en egensydd dagisväska!

Jes sa...

Vilket fantastiskt tyg, det skulle jag gå över lik för att få tag på :) Härlig model på väskan, gillar den skarpt.

K sa...

Trillade in på din blogg och fick en riktig rolig lässtund..vilken fin väska!

malin sa...

Jag besöker också din blogg ofta sedan en månad eller så tillbaka. Jag blir superinspirerad. Ser fram emot mer. Väskan är jättefin! Tack för att du delar med dig!

Gekko sa...

Vilken häftig! Gillar modellen, och tyget är ju bara för underbart!

Anonym sa...

Gillade verkligen väskmodellen, ska nog testa på att sy en jag med om jag får. Har fått lite dille på väskor precis. Tack för en fin blogg.

KnåpModern sa...

Tack för era snälla kommentarer!

florin design sa...

Underbart tyg och modellen på väskan är jätte snygg!!!!

Gekko sa...

Nu har jag gjort en egen kasse. Tack för en utförlig och bra beskrivning!

Thea sa...

Jättefint tyg!!! Och väldigt praktiskt med dagisväska. Det är ju bara för trist med en plastpåse. Ska nog göra mig en, jag också! Tack för en trevlig blogg, förresten!

Cecilia sa...

Kul modell med jättefint tyg. Själv är jag smått galen i elefanter. Har hittat din blogg via Gekko, hoppas att det är okej att jag lägger dig till min lista.

KlaramedK sa...

Håller med jes, vilket tyg!! antar att det är ett gammalt original?!

Jättehäftig väska med, två handtag är ju överflödigt!

linnzan sa...

Tack för inspiratinen! Gillade verkligen din väskmodell. Har nu gjort två stycken och det blir säkert fler. Jag har inga barn själv men använder istället väskan som träningsväska!

Editor sa...

Jag har också funderat på en dagisväska, men med tillägget ett fack med plastficka till alla teckningar!

Dammråttan sa...

Vilken trevlig blogsida! Tack för mönstret på dagisväskan! Jättefin. Har sytt en dagisväska till dottern, men gillade modellen på denna! (Min väska finns längst ner på denna sida:
http://bill.kicks-ass.net/mod.php?mod=userpage&menu=3804&page_id=121 )

Nu lägger jag till dig på mina favoriter. Har precis börjat sy, men inte vågat mig på kläder.

Anonym sa...

Tack för mönstret till väskan. Har nu sytt mig en egen. Du gör verkligen fina saker!

Re-dizain sa...

Hittat hit via Jes blogg. Din väska syr alla numera, funderar på att kasta mig på den själv också! Får jag det?

ellan sa...

Tack för mönstret på din fina väska! Har just klippt till delarna. Imorgon ska jag sy den!

J@ne sa...

Så utrolig kul veske! Den må jeg forsøke meg på! :-)

med nål och tråd sa...

Linnzan har tipsat mig om din fina väska. Jag har tänkt att göra en till en kompis, fast förlänga handtaget så att man kan ha den över axeln. Det blir nog till att skarva, annars går det ju rätt mkt tyg. Tack för inspirationen!

SkogsKajsa sa...

Vill bara skicka ett tack för inspirationen och beskrivningen!
Har nu två kassar här hemma som ska invigas till inskolningen imorrn!

http://skogskajsa.blogspot.com/2008/08/dagmammevskor.html

Anonym sa...

Ser det samma ut på både sidor av väskan om man ska sy ihop i mitten?
svår förklara men hoppas du förstår hur jag menar?

Sessa sa...

For en flott veske, jeg tror denne blir en hitt. Takk for at du deler:)Håper det er ok at jeg har lagt deg til favorittene mine i bloggen.

Anonym sa...

Så fin väska! Jag blev jätteinspirerad att ta fram symaskinen och börja rota bland gamla tyger...

prickig design sa...

Tack för en smidig väskbeskrivning! Nu har jag snart knåpat ihop en egen. Gillar dock ditt tyg skarpt!

Anonym sa...

Åhhhhh hur underbar kasse som helst är på jakt efter en sån till min dotter som går på dagis syr du på beställning kanske ?


Mvh Jessica

Anna sa...

Vilken fin väska! +man slipper sy två handtag på sidan, det gillar inte jag. När jag har tid ska jag sy en sådan!
Din väska hamnar i ett blogginlägg hos mej, hoppas det går bra =)

Anna

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ sa...

Så fin! /Karolina

med nål och tråd sa...

Hej hej
Får jag länka till din beskrivning på bloggen monsterarkivet.blogspot.com?

MamsenRos sa...

Jag älskar din väska och ska försöka mig på att sy en själv. Den blir det första jag gör nu när jag har bestämt mig för att börja sy. Jag hoppas att det är ok att din väska finns omnämnd i ett av mina bloginlägg.

Äppel Päppel sa...

Tack för väskbeskrivningen! Blev så inspirerad att jag var tvungen att sätta mig och sy en jag med! Men, jag tycker det var svårt att få till hörnen när man syr på bottenplattan! Några tips och knix?

Anonym sa...

Tack för superbra mönster och beskrivning på dagiskassen! Föräldrarna på dagis har tittat avundsjukt på vår kasse och jag är lika stolt varje gång jag säger att jag gjort den själv. Underbart med så fantastiska idéer och generositet att dela med sig. Kram Liv.

Whiskey sa...

Tack och tack, en sådan borde ju även passa väldigt bra till stranden på sommaren. Ska testa att göra en! Kommer länka till dig när jag väl lägger in den i bloggen :)

Strumpetossa sa...

Tack för tipset! Ska nog sätta mig och sy en sån här nu! ;)

Sandra sa...

Tack snälla för bilderna på den underbara väskan och för din utförliga beskrivning!!!
Har klippt delarna och imorn ska jag sy, gjorde dock banden lite längre så jag kan hänga den över handtaget på vagnen och ha den som skötväska;-)

Tusen tack!

Anonym sa...

Om jag vågar ska jag ge mig på att sy en sån väska! Vad använde du för tyg till foder? Jag kan i princip inget om tyger...
Jag har hittat till din blogg efter att ha börjat sy tygblöjor och upptäckt hur kul det är att sy, så nu hoppas jag våga fortsätta även med andra projekt! Är alltså nybörjare och slukar all inspiration som du och några andra bloggare jag hittat till ger mig!

h/saltaste bönan sa...

Kanonmönster!! Har knåpat ihop två stycken idag och av spillbitarna kring handtaget blev det två runda kuddar. Tack!!

Anonym sa...

Tack så väldigt mycket för sybeskrivning på en så snygg väska!

Sydde själv en idag.

Hoppas det är okej att jag länkar till dig via min blogg?
Om du vill att jag tar bort det gör jag såklart det direkt!

Mvh
erika
www.tassotyg.blogg.se

Sanna sa...

Jättesnygg väska! Jag har sytt några större såna som jag använder när jag handlar. Då slipper jag alla plastkassar. Tack för mönstret!!!

Melisme sa...

Dette stoffet fant jeg som gardinger på loppemarked i fjor høst mens ungen var i magen min, og nå ligger det å venter på at han skal få eget rom (det er jeg som gruer meg; han synes sikkert det blir fint å sove helt i fred). Så det var veldig hyggelig å se det her! Er det noen som vet hvor stoffet kommer fra, om det er mulig å få tak i lenger, hvilket veveri som produserte det og om det finnes lignende stoffer (stilistiske dyr og nøytrale farger) noe sted som kan passe til? Flott dagisveske også, en sånn skal jeg sy! Men ikke i elefantstoffet...

Camilla sa...

Tack för en bra blogg. Jag jag använt mig av ditt mönster på dessa praktiska dagiskassar.
TACK

http://scrapp77.blogspot.com/2012/01/dagiskassar.html

Frida sa...

Jag försökte sy ihop påsen RÄTA MOT RÄTA. Känner mig så otroligt korkad...

LillaRöd sa...

Drygt fyra år senare är jag glad att hitta din beskrivning på en härlig väska. Fast den som ser så fin ut på bilden är väl utsliten nu kan jag tro... :)

Tschenny sa...

Great bag! Love it! Now I have to ask my brother in law for a translation...;)

Jenny

Lisbet sa...

Hej knåpmodern!
Jag fick ordentligt med inspiration att sy den superfina dagisväskan efter att jag tittat in på din blogg. Så häftig. Gjorde flera efter varann.

Åsa Wiberg sa...

Detta vad exakt vad jag behövde!! Nu är detta inlägg ett gammalt, men så bra!!
Detta kommer bli en inspirationskälla till kattväskan som jag ska sy, tack för denna beskrivning. Har länkat detta inlägg på min blogg också!