söndag, februari 11, 2007

Virkad döskalletröja

Jag köpte Stitch 'n bitch och i den fanns ett mönster på grytlappar med en döskalle. I julas visade duktiga virkkompisen M hur hon hade virkat en tröja i ett stycke av restgarner som var så otroligt fin. Jag har försökt mig på en kombination av dessa idéer.

Själva tröjmodellen är alltså mest på känn. Man virkar en rund ring som passar lagom runt barnets mage (inte för tight) och fortsätter sedan att virka uppåt tills man kommer till ärmhålorna. Då virkar man framsida och baksida för sig och gör lite lämpliga avgränsningar för halsen. Det gör inget om det inte blir jättefint i kanten eftersom man tar ett varv med någon annan färg för att dölja skavankerna. Sedan virkar man på ärmarna, man börjar alltså virka direkt på ärmhålet på tröjan och virkar en liten tub i lagom längd till en ärm. Motivet (om man vill ha det) påbörjar man lite lagom efter några varv, det hamnade lite väl långt upp på tröjan jag gjorde. Sedan har jag inte sytt ihop över axlarna utan bara satt i en tråd och knytit en rosett (det ska väl bli en knapp så småningom). Så här blir alltså tågordningen:
1. Virka tub som räcker upp till barnets armålor (börja virka motivet där du tycker det passar).
2. Fortsätt virka framstycket (dvs efter ett halvt varv på tuben vänder du och virkar tillbaka).
3. När du kommit till nederkanten på halslinningen börjar du virka ett axelparti i taget och håller ytterkanten mot ärmhålan rak medan du vänder så att det blir en hyfsat böjd halslinning.
4. Fortsätt sedan med bakstycket, virka från den nedre delen av en ärmhåla till den andra fram och tillbaka, jag tog bara bort några maskor i mitten på översta varvet för att få en liten rundning för nacken.
5. Virka på ett varv med kant i nederkant på tröjan samt från axel till axel på framstycket och bakstycket
6. Man kan nog sy ihop ena axeln och bara ha öppet i den andra för att kunna dra tröjan över huvudet, men jag virkade på ärmarna direkt på ärmhålorna. Man gör maskor där det verkar lämpligt och virkar ett par varv tills man har en tub som blir ärm.
7. Virka på en ytterkant på ärmarna
8. Fäst trådarna som blir när man byter färg och sy i knappar och öglor vid axlarna. Klart!

Garnet jag har använt var kanske lite onödigt tjockt, mest för att jag inte har tålamod med tunna garner. Det heter Twins och är i akryl och virkas med virknål nr 7, det gick åt 2 st 50 grams nystan rött och 1 nystan svart. Vill man göra en döskalle och inte har ett mönster så går det att rita upp på ett rutat papper. Som en riktlinje är den nedersta raden på döskallen på tröjan 12 maskor. Jag vill inte rita av mönstret eftersom jag antar att det är kopieringsskyddat men det är inte särskilt komplicerat.

Virkskola

5 comments:

Anonym sa...

Den blev ju jätte snygg!!!! Älskar dö-skallar i med det utseendet.

//Florin

KnåpModern sa...

Tack, vad glad jag blir!!

Anonym sa...

Riktigt cool! Det bore ju gå att virka efter precis samma princip till en vuxen, hmm...

Anonym sa...

Jätte fin tröja. helt underbar. ska försöka mig på en sån :-)

KnåpModern sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.