söndag, februari 11, 2007

Halvfärdig tröja med raglanärm

Igår låg resten av familjen och sov och var helt utmattade efter resan. Då passade jag på att slänga ihop en tröja som jag har gått och klurat på ett tag. Kompis S hade gjort en jättefin hellyhansen inspirerad tröja i nån sorts orange teddy med knäppningen i raglanärmarna a la Molo. Jag använde ett av velourtygerna som jag köpte på Syfestivalen i höstas (dags för ny Syfestival 2-4 mars!!). Mönstret med raglanärm är från Elsebeth Gynthers andra senare bok Nya barnkläder. Rosa snedslå från åhlens och vanliga skjortknappar. Det är lite pilligt med snedslån och det blev inte jättebra, men okej. Jag har för mig att jag har sett att öglan till knappen är sydd som en del av snedslån men det begrep jag inte hur jag skulle sy så jag sydde dit en ögla i efterhand. Någon som förstår hur man syr dit den på en gång? Eller brukar man kanske bara ha tryckknappar?

2 comments:

Anonym sa...

Jätte fin! Gillar velouren!!!

Var är mässan du pratar om, vill åka ner och gå på symässa!!!!

Är det vanlig snedslå du använder? I vanlig bommull? Kan nog bli väldigt svårt att få det snyggt att göra en sån ögla som du menar i så fall. Mycket lättare om du kantar med vanlig trikå. Man kan ju alltid sätta tryckknappar men jag gillar vanliga knappar bättre.

Kram Florin

KnåpModern sa...

Mässan är i Sollentuna, www.syfestivalen.se

Jag är för lat för att göra egen snedslå tror jag men jag har hittat i Jerseytyg på Mattssons band. Det kanske hade varit bättre. Men syr man i så fall på hela snedslån på en gång? För jag fattar inte hur man ska göra om man börjar med att sy fast ena sidan på baksidan. Vet inte om du förstår vad jag menar... ;-)