söndag, februari 25, 2007

Stuvbitsbrallor

Jag har rensat lite i dotterns garderob och plockat ut en del plagg i storlek 62 och sånt. Helt plötsligt är det lite tomt och faktiskt en del som saknas, byxor bland annat. Nånstans runt 8-9 månader har man plötsligt ingen bebis längre och det börjar kännas fel att sätta på barnet typ sparkoveraller och andra spädis-kläder. Nu ska det vara barnkläder i stället. Jag hade ju redan byxmönstret avritat och klart och kombinerade två stuvbitar till ett par byxor. Det ljusblå tyget kommer från åhlens, de har haft det på rea nu och det är väldigt bra att sy i samtidigt som det är ganska följsamt att ha på. Har tidigare sytt ett par byxor och en förklädesklänning i detta tyg.

Majken har också ett par byxor i likadant tyg fast brunt. Det bruna tyget med hjärtan är från second hand (en gammal gardin). Mönster från Sy till barnen (se höger meny). Det är väldigt okomplicerade att sy. Boken har inga byxor i storlek 1 år så jag har använt overallsmönstret och bara använt nederdelen. Det finns en linje utritad som ska användas som midja för overallen, det blir övre linning på byxorna. Det är alltså inomhusoverallsmönstret jag använt.

Svårighetsgrad: 1-2, byxor är väldigt enkelt att sy. Jag brukar sy från midjelinning till grenen på fram- samt bakstycke först och sen sy ihop grenen från fotlinning till fotlinning sen. En del beskrivningar menar att man ska stoppa i det ena benet i det andra och sen sy grenen men jag tycker inte att det behövs på barnbyxor.

2 comments:

Gekko sa...

Jättesöta byxor! Det tyget har inte jag sett på Åhléns. Vad är det, manchester? Kul med bild av byxorna på din tjej också! Då ser man ju bättre hur de är.

KnåpModern sa...

Japp det är manchester! Man får glädjas åt de tillfällen då det går att få ihop en hyfsad bild med dottern, hon är inte av den stillasittande sorten. Oftast är kläderna jag syr också lite för stora så att de ska hålla ett tag.