söndag, mars 25, 2007

Man-tager-vad-man-haver-kofta

Jag har slaktat en av mina egna gamla koftor som var fläck på, nederkanten samt knappraden är alltså den ursprungliga koftans. Man klipper (i god Baby Cool-tradition) rakt igenom plagget som ska slaktas, man klipper alltså ut framstycke och bakstycke samtidigt. Man kan ju använda en babytröja som mall men vis av erfarenhet använder jag ett mönster i stället. Det mönster (från Sy till barnen, se höger meny) som jag använde klipps ut i ett stycke, ärm och liv sitter alltså ihop redan från början.

Ärmarna är utav ett tyg från Sundbybergs textilcentrum, se också dessa byxor. Egentligen tänkte jag sätta ett gummiband i nederkanten på ärmarna men sen råkade jag sy ihop sömmen och orkade inte sprätta... Så det fick bli en vanlig söm. Dessutom var min tanke att de skulle bli ganska breda och pösiga (lite ballong-aktiga) men jag kunde nog ha tagit i mer. Snedslå från åhlens i halslinningen. Fickan blev lite sned, det vita kofttyget var lite stretchigt medan det rutiga tyget inte var det så det drog sig lite. Namnlappen zigzagade jag på för en gångs skull eftersom jag fick kapa den i kanterna för att det skulle få plats.

Ett snabbt och roligt litet återvinningsprojekt som har det fiffiga med sig att man slipper sy i knappar eller dragkedja och dessutom är man miljövänlig som återanvänder plagg som annars skulle slängas! Tog nog en timme ungefär. En annan sak man skulle kunna göra med en vuxen kofta är en förklädesklänning, då blir knäppningen bak.

4 comments:

florin design sa...

Ett tips om du måste kapa lapparna: klipp och elda försiktigt i ändarna. Så har jag gjort på nästan alla mina lappar, tyckte de var så stora...

KnåpModern sa...

Tack för tipset!!

Gekko sa...

Ojojoj, här har det hänt saker med layouten, vad snyggt! Snart skall jag testa din version av Gynthers tröja, skall bara göra klart mina andra projekt först.

KnåpModern sa...

ja jag bytte mall ett tag, den andra började kännas lite uttjatad. Ska göra en snyggare layout sen men jag har inte haft tid. Ska bli spännande att se din kofta!