söndag, mars 04, 2007

Randig tröja med rosettknyt

I fredags var jag förbi Dollys tyger på Norrtullsgatan och hittade denna randiga trikå för 60 kr/metern. Kunde inte låta bli att köpa 1,5 meter. Är ni som jag kanske ni också har problem med att man sällan köper exakt den bit man behöver utan det blir alltid en del över. Ibland blir det av att man syr upp det men lika ofta hittar man nåt nytt snyggt tyg som man hellre tar. Mitt tyglager väller ut över alla breddar numera.

Nåväl. Vi vågade oss ut en kort sväng med den stackars lilla sjuklingen som lyckades spy upp vad som verkade som en hel fruktburk på sina vinterkläder. Har ingen aning om hur de kommer att klara tvätten så det återstår att se. Sedan satte jag mig och sydde denna tröja, klippt i ett stycke (se Snabbaste tröjan). Inspirerad av ett inlägg på Gör det själv på Sjalbarn gjorde jag ett snedslåklätt sprund som jag satte bak i nacken i stället för, som boken Sy till barnen föreslår, mitt fram. Sprundet fästs i hop av snedslån som sitter runt halslinningen, en idé jag har velat testa. Snedslån går alltså en bit utanför på bägge sidor om sprundet och det knyter man en rosett av. Risken är nog att det blir som ett stort hål på dotterns rygg, får se i morgon när jag testar den på henne om det ser okej ut.

2 comments:

Rosa sa...

Fin tröja! Du gör så coola kläder till barnen. Det som finns i affärerna är så tråkigt och glssigt. Dina kläder rockar!

KnåpModern sa...

Tack vad roligt att du tycker det!!