söndag, april 15, 2007

Vårjacka


Efter visst pyssel är nu vårjackan klar, inspirerad av jackan från Moon Kids Wear, se också nedan! Mönster från Nya barnkläder av Elsebeth Gynther (finns på biblioteket). Mönstret heter Baseballjacka och har raglanärm och så har jag satt på en lite rundad kinakrage. Yttertyget och fodret kommer från Sundbybergs textilcentrum, muddväven och dragkedjan från Dollys tyger på Norrtullsgatan. Jag tänkte först göra stolpfickor som det var på jackan från Moon Kids Wear men det kändes för komplicerat så i stället blev det påsydda fickor som i princip består av fyrkanter med ett invikt hörn. Jag sydde fast dem innan jag sydde ihop sidosömmarna för att få med fickan i sömmen.



Fodret sydde jag ihop separat och sedan satte jag dem med avigsidorna mot varandra när jag sydde fast dragkedja, muddar och krage. Jag har gjort så att jag har sytt fast muddarna som man syr fast en snedslå, alltså först sy fast den på avigsidan, sedan vika över, vika in och sy fast från rätsidan. På så sätt slipper man några sömmar som sticker ut på insidan. Precis som med vinterjackan valde jag ett blankt tyg som foder, vis av erfarenhet från höstjackan som hade fleece vilket gjorde det trögt att dra på jackan. Vad det gäller dragkedjan så gjorde jag så att jag först sydde fast den mellan yttertyg och foder och sedan sydde fast nedermudden. Dragkedjan stack alltså ut en 4-5 cm när jag sytt fast den i jackan och detta sydde jag fast mudden runt. Vet inte om detta är rätt sätt, men det kändes enklare att anpassa mudden till dragkedjan än tvärtom. Det är väldigt svårt att få tag i jackmuddväv (någon som vet var?) och den muddväven jag använde var nästan lite för sladdrig. Men det gör inte så mycket på en vårjacka.

Svårighetsgrad: 4 (av 5), det tog tid och var ganska många moment men det var väldigt roligt!

11 comments:

Annika sa...

Tuff!

Anonym sa...

Väldigt snygg liten jacka!

KnåpModern sa...

tackar!!

Gekko sa...

Snyggt! Moon i all ära, din är roligare, och mer unik. Kul!

KnåpModern sa...

Tack, vad snällt!

Anonym sa...

superdupersnygg!!!

mvh Pia

Klockarbarn sa...

Det blev verkligen bra. Vad duktig du är och modig som vågar dig på såna projekt.

KnåpModern sa...

tack för era kommentarer!

ibland är det som om det behövs lite utmaningar för att man ska skärpa till sig och tänka igenom vad som behöver göras och bli lite noggrann. Att sy ett par byxor känns inte så utmanande längre så då blir jag lite slarvig och vårdslös. Men det är roligt att tänka igenom designen och gå och välja tyg och sånt.

Anonym sa...

Jättesnyggt! Jag som tycker det är så svårt och krångligt att sy är helt imponerad. Bra jobbat från start till mål :)

Kajsa Bergman Fällén sa...

Precis den där jackan är jag lite sugen på att sy. Den jacka jag just sytt är alldeles för stor så jag måste sy en ny :-D.

Jättefin blev den i alla fall!

Annlin sa...

Tusen tack för idé och tips! Jättebra! Jag håller på att sy fleacetröjor med luva till mina 3 barnbarn och det blev jättefint med foder i hela. Nu slipper man se alla sömmar på insidan.
Du undrade var man kan köpa muddar. Jag köpte mina i metervara på Stoff & Stil i Malmö. De har även en hemsida där man kan handla från. Min var inte sladdrig.