onsdag, november 22, 2006

Jacka 1

Ja nu är jag klar med jackan i retrostil. Mönstret är alldeles lysande och den sitter snyggt och bra på dottern men jag är lite mer osäker på tygvalet och färgerna. Det hade varit snyggare med någon smalrandig brun manchester tror jag, typ den här. Mönstret är i alla fall från min nya favoritbok Sy till barnen 0-4 år av Elsebeth Gynther (Denna bok går som sagt att få tag i på biblioteket eller på antikvariat, se tex bokbörsen, boknätet, internetantikvariaten eller antikvariat.net.)

Modellen heter Blomsterquiltad jacka med kineskrage. Den gröna sammeten kommer från åhlens och likaså den rosa snedslån. Den rosa fleecen och de rosa knapparna kommer från Dollys tyger. Själva jackan består alltså av två lager, min tanke var att det skulle vara en bra vinterjacka som är varm och gosig att ha när benen är i åkpåsen. Den var inte särskilt svår att sy förutom att jag gjorde fel när jag skulle fixa med fodret. Jag försökte sy fodret som en del av jackan förutom i ärmarna som man ska kunna vika upp. Det är nog bättre att sy fodret och yttertyget var för sig och sedan vända fodret ut och in och fästa aviga mot aviga och sy ihop dem mha snedslån. De små knapptränsarna är sydda av snedslå, man syr fast dem först åt fel håll och sedan viker tillbaka dem och syr en gång till. Detta är beskrivet i boken. Snedslå i sömmen mellan ärmar och liv var också en nyhet, det är faktiskt inte så dumt, det händer lite mer då.

Den sitter bra (den ser bred ut på bilden ovan men det är nog för fodret för den sitter ganska tight på) men den saknar liksom något, den ser lite för gullig ut, typ som nåt för ett barn som har basker. Några tuffa fickor kanske kan vara nåt? Jag har funderat på såna här stickade fickor. Ska se om jag kan få till en bild med jackan på dottern för den ser något bättre ut på än för sig själv (uppdaterat!).

Svårighetsgrad (1=lätt 3=medelsvårt 5=galet avancerat): 4, mest för fodret, modellen är hyfsat enkel

2 comments:

Cecilia sa...

WoW!!! Jag bara gapar! Du gör verkligen skäl för ditt namn, knåpmodern. Jisses vad proffsigt!

KnåpModern sa...

Tack!

...undrar just om dottern kommer att gapa när hon blir äldre och ser sig själv på kort. Kanske av en helt annan anledning ("Hur KUNDE ni ta på mig det där??) *fniss*