fredag, december 08, 2006

Höstoverall

Jag har tidigare i denna blogg raljerat över bävernylonoverallprojekt som verkar fånigt avancerat. Nu är jag nääääästan där själv...humpf! Men den här varma hösten har skapat ett behov av en tunnare overall som man kan ha tex när man bär i mei taien. Fleeceoverallen är så himla varm och termooverallen har vi inte ens använt än. Jag är mycket för plagg man kan slänga på lite snabbt. Modellen är från Sy till barnen (se höger meny för mer info) och är egentligen tänkt att fodras och det hoppade jag över. Tyget heter Minna och är från Ikea, jag hittade en stuvbit på 2,5 meter för 49 kr så det blev väldigt billigt. Det är ganska grovt, lite åt markisvävshållet men inte riktigt så tjockt. Muddväven till "vantarna" och till kragen är från Dollys tyger och likaså dragkedjan. I mönstret ingår det en luva men jag tyckte att det blev för klumpigt, i stället satte jag dit muddkragen som bara är en rektangel som är ca 10 cm hög. Händerna kan som sagt sticka ut genom hålet vid "vantarna". Fötterna får däremot plats i benen som är ihopsydda. Det är mycket praktiskt när man bär sin bebis så att det inte blir nån glipa nånstans. Jag har haft tossor från den där barnklädeskedjan som börjar och slutar på P och dessa har dottern tappat säkert 10 gånger och snälla tanter har kommit rusande med en blöt och smutsig tossa. Nu slipper vi det!

Jag satte dit blixtlåsen i overallen först så blixtlåsen stack ut kanske 7 cm och sen sydde jag fasts kragen mot halslinningen och blixtlåset. Kragen syr man fast på samma sätt som snedslå (alltså kragen är dubbel och man börjar med att sy fast insidan av kragen mot insidan av halslinningen och sedan syr man fast från utsidan genom hela kragen). Tror att overallen även skulle bli fin i manchester. Slutligen satte jag en liten ficka på bröstet med en namnlapp.

Svårighetsgrad (1=lätt 3=medelsvårt 5=galet avancerat): 4, det tar en del tid och det är en del pyssel som krage och dragkedja och sen var det faktiskt lite komplicerat att göra ärmarna så att de blå "vantarna" hamnade rätt. Men det kräver inte så superavancerad syskicklighet.

0 comments: