måndag, december 18, 2006

Retrooverall

Ännu en gammal gardin som jag fått av P, tack P!! Mönstret kommer från Sy till barnen (se höger meny för mer info) och består av 4 delar + krage. Ärm och vänster respektive höger bakstycke och framstycke, ärmen är alltså tillklippt i ett med livet. Den ser kanske lite stor ut, den är sydd i storlek 84 eftersom jag ville att den skulle räcka ett tag (boken har ett hopp mellan storlekarna 74 och 84). Just nu är den jättestor till dottern. Kragen ingick inte i modellen men jag mätte halslinningen och gjorde en krage som var lika lång i nederkant som linningen (+ sömsmån). Man gör kragen dubbel och syr ihop den i ytterkanten och vänder ut och in, man syr inte ihop den i nederkant där den ska fästas i plagget. Sedan syr man fast den som en snedslå, först syr man fast baksidan av kragen mot insidan av halslinningen och sedan vänder man och viker in sömsmånen och syr från utsidan. Nu slår det mig att det kanske är bättre att göra tvärtom, dvs sy fast mot utsidan innan man syr fast mot insidan, det beror på vilken av sömmarna som kommer att synas mest, den borde man ta sist.

Dragkedja från Dollys tyger (20 kr). Jag funderar på att brodera dotterns namn på bröstet eller ryggen och jag funderar på att sätta gummiband i nederkant av benen så att dottern kan ha den lite tidigare. Återkommer med ny bild när jag bestämt mig. Jag gillar verkligen tyget men det är inte helt enkelt att sy på något på ett så här stormönstrat tyg. Inspirerad av Ingeborg funderade jag också på om jag borde använt orange snedslå, det hade nog blivit snyggt. Detta för att undvika att det blir lite pyjamas över det hela...

Svårighetsgrad (1=lätt 3=medelsvårt 5=galet avancerat): 2-3, det är ganska rakt på sak och kragen är faktiskt inte så svår som den kanske låter. Eller så är det jag som har övat så pass mycket nu att jag börjar tycka att allt är lättare...

4 comments:

Anonym sa...

Vad fin overallen blev. Har precis lånat boken med samma syfte, nämligen att sy en mysoverall. Har dock ett problem, jag fattar inte hur man ska rita av mönstret. Allt bara flyter ihop.

Du är så duktig och det är så roligt att gå in här och kika ibland för inspiration!:-D

KnåpModern sa...

Tackar!

Jag håller med om att det kan vara knepigt att följa de olika mönstren. Lite förvirrande är att bokstäverna återkommer både som Blusmönster, Byxmönster och Jackmönster. Det gäller alltså att hitta rätt grupp med mönster innan man börjar leta efter rätt bokstav så att man inte börjar rita av Blusmönster H när man ska ha Jackmönster H... Lite lurigt.

Unknown sa...

Jättehärlig overall!!!
och finfina grejer resten också, tack för en massa inspiration!!!

KnåpModern sa...

Tackar!!!