fredag, oktober 13, 2006

förklädesklänning

Förklädesklänningen från Baby Cool. Gjorde den med rund ficka i stället så att den blev som en kombination av Förklädesklänning och Lammullsklänning. Något blev dock konstigt med mönstret så jag fick smalna av framstycket något på sidorna för att det skulle gå ihop sig. Om det är någon som sytt samma så får ni gärna höra av er om ni märkt något sånt, annars gjorde jag nåt annat fel. Den blå manchestern är från åhlens, 80 kr/m (se även byxor 1) och den rödrutiga är från Sundbybergs Textilcentrum. Det gick åt ca 60 cm manchester (obs, den säljs inte på 150 bredd, har inte mätt men kanske 110 bredd). Snedslån i vanlig ordning från åhlens, gick åt ca 2-3 meter. Klänningen är till kompisen J:s dotter så den är i storlek 74-80.
Det gick snabbt, 2 timmar kanske. Har ännu inte sytt knappar i nacken, ska försöka hinna detta på söndag!

Tillägg: knapparna är nu på plats efter en hel del meck. De är från åhlens (6 knappar kostar 18 kr). Jag satte inte knappar hela vägen ner eftersom jag ville att klänningen ska breda ut sig och inte strama när bebisen sitter ner. Ska tillägga att knapphålen verkligen inte blev särskilt fina. Jag sydde fram och tillbaka med liten zigzag och sydde några extrastygn efter jag sprättat upp hålet. Men det är ändå ganska tacksamt eftersom det inte syns så väl när knappen kommer ovanpå. Tror dock att jag ska satsa på tryckknappar i stället...

8 comments:

Anonym sa...

Wow vilka fina saker du gör! Tänk om man vore så duktig! Verkligen en inspiration att gå in här och titta så sidan har numera hamnat i favoriter.:-D

KnåpModern sa...

Tack! Men inget jag gör är svårt, det är bara raka sömmar och zigzag. Prova!

Anonym sa...

Underbart söt klänning! Jag blir verkligen inspirerad av din blogg! Hittade dig genom sjalbarn....
Jag har precis beställt boken Baby cool så jag ser framemot att knåpa mer jag oxå!!!!

Anonym sa...

Om du fortfarande vill ha kommentar på klänningen så har jag precis gjort den samma, men jag har (tror jag) inte samma problem. Har dock inte provat den än, den blev alldeles för stor för min 7-månaders tjej, gjorde största storleken. Jag sydde ihop den bak och har kardborreband översta 1/3-delen.

Knåpa på, jag vill gärna ha mer inspiration:-)

KnåpModern sa...

Tänk att detta kom nu, jag har precis gjort en ny i detta mönster och nu hade jag inte de problemen som jag hade förra gången. Jag tror att jag tänkte för mycket då och inte litade på mönstret... Orkar inte sy fast snedslån runt ärmhålen ännu så bild kommer i morgon! Skicka gärna en bild på din om du vill så kan jag lägga upp den också! knapmodern@hotmail.com

Anonym sa...

Jag fick samma problem med att bakstycket blev mycket bredare än framstycket. Det visade sig bero på att de räknar med att man ska göra rejäla infodringar i ryggen.

KnåpModern sa...

Det blev av någon anledning bättre när jag gjorde nästa förklädesklänning med samma mönster. Fråga mig inte varför....

Anonym sa...

Hälsningar från en ny knåpare. Blev SÅÅ inspirerad när jag råkade hamna på din hemsida. Nu går symaskinen i ett!