fredag, november 10, 2006

Gåbortklänning

Egentligen är jag emot fjamsiga klänningar som barn inte kan leka i men den här är lite tunikabetonad och lite asiatisk och det gillar jag. Den här modellen är ur en bok som heter Nya barnkläder av Elsebeth Gynther, går att låna på biblan eller köpa begagnad. Modellen består av fyra delar; ärmar och axelparti i ett samt en kjolframdel och en kjolbakdel och en remsa som är 9 cm bred och viks dubbel till krage. Tyget är lite glansigt och lite halvsvårarbetat, det kommer från åhlens och var lite dyrt, kostade ca 250 kr metern och den 55-centimetersbit jag hade köpt gick åt. Den blev dock lite kort i ärmarna så 5 cm till hade varit bra (storlek 74).

Kragen var inte så svår som man kan tro, man syr den ungefär som en snedslå, först på insidan av plagget och sen på utsidan.

Detta är andra modellen jag har sytt ur denna bok, den första fick jag kassera eftersom den inte gick över huvudet på dottern. Denna klänning gick i orginalmönstret inte heller över huvudet så jag har viddat halslinningen. Det blev dock inte så bra att ha en urringning ner till naveln på dottern så jag har satt två knappar med enkelt gjorda hyskor (dubbelt bomullsgarn), ska försöka hitta på nån bättre lösning. Frågan är också om den är lite för vid men det är skönt att den inte sitter åt när hon sitter och leker.

Svårighetsgrad (1=lätt 3=medelsvårt 5=galet avancerat): 3

0 comments: