måndag, november 20, 2006

Man-tager-vad-man-haver-pyjamas

Pyjamasar går det åt en del, i alla fall när man har en bebis som kräks. Denna är gjord av sambons gamla t-shirt, ett mycket enkelt och snabbt projekt, inspirerat av Baby Cool.

Så här gör man: sprätta bort muddarna om du vill behålla dem. I det här fallet var det ganska långa muddar så jag orkade inte sprätta utan klippte bort dem utanför sömmen. Det går ju också bra att strunta i muddar och bara fålla eller använda snedslå. I Baby Cool använder de en body som de lägger ut direkt ovanpå som mönster. Jag valde att använda ett overallmönster från boken Sy till barnen 0-4 år av Elsebeth Gynther (ska man bara köpa en retrosybok så ska man köpa denna, jättemånga snygga 70-talsmönster, jacka kommer snart. Denna bok går att få tag i på biblioteket eller på antikvariat, se tex bokbörsen, boknätet, internetantikvariaten eller antikvariat.net. Den finns även på tradera, men brukar bli dyr där, jag köpte min för 35 kr via boknätet.) Använder man mönster så klipper man isär t-shirten i sidorna så att man kan vika tygstyckena på mitten. Annars klipper man bara rakt igenom hela t-shirten, glöm inte att lägga till sömsmån. Det blir snyggast om överkanten (alltså över axlarna från handled till handled) är helt rak, med undantag för halslinningen. Det blir inte lika bra när man låter axlarna slutta, kan vara bra att tänka på om man använder en gammal pyjamas som mall, lägg ärmarna rakt ut.

Sedan kan man välja lite olika metoder för att kunna få i bebisen. Dragkedja i grenen eller på magen är en metod. Jag valde att ha öppningen vid axlarna, mest för att jag ville vara ekonomisk och använda tryckknappar. Jag började med att fålla ärm/axelpartiet (överkanten) med ca 1 cm invik, både på framstycket och bakstycket. Sedan nålade jag fast dessa invik på varandra med framsidans fåll överst. Jag sydde sedan ihop överkanten på ärmen från handled till ungefär i höjd med ärmhålan på bägge sidor. Sedan lät jag det vara öppet fram till halslinningen. Dessa öppningar stängs med två tryckknappar på varje sida, men man skulle lika gärna kunna sy dit band av snedslå och knyta rosetter (typ som den gamla typen av örngott). Ett annat alternativ skulle kunna vara kardborreband.

Vill man ha långa ben på pyjamasen går gränsen nånstans vid stlk 68-74. Därefter börjar en normal herrt-shirt i stlk L bli lite för kort om man inte vill skarva. Men det går ju bra att köpa muddväv och fästa längre muddar längst ner. Eller ha piratlängd.

Svårighetsgrad (1=lätt 3=medelsvårt 5=galet avancerat): 1, en pyjamas behöver ju inte heller ha världens bästa finish.
Pris: några kronor för knappar eller annan knäppanordning (stjäl från gamla plagg du ändå tänker slänga så blir det gratis!)

5 comments:

A sa...

Herregud så mycket inspiration det fanns här! Nu känner jag mig alldeles rådvill och vet inte var jag ska börja :-)

Tack för jättebra bilder och text! Hit kommer jag att komma tillbaka.

Anonym sa...

Åh vad du är duktig! Har följt din blogg ett tag och det är min absoluta favvoblogg. Jag har oxå köpt Baby cool-boken och tagit upp syandet igen. Sydde en del som gravid.

KnåpModern sa...

Tackar vad roligt att ni tycker det!! Jag har själv väldigt kul när jag pysslar. :-D

Anonym sa...

Å, vad mycket fint du gör! Jag har varit jättesugen på att sy hela hösten, med med 3 ungar blir det sådär med tiden... :-) Din blogg är iaf otroligt inspirerande och jag HAR börjat på en klänning till minstingen på 6 månader, som är NÄSTAN klar...

KnåpModern sa...

Ja det förstår jag... :-)
Maila gärna bilder om du har lust!