lördag, november 11, 2006

Overall3 (/body)

Sydde en enkel body/overall av tyget som jag köpte på syfestivalen hos E-slöjd. Obs att tyget är på 90-bredd och rundstickat. Jag började fundera på om det var muddväv jag hade fått men det känns som trikå så förmodligen säljs det så av nån anledning.

Trots att det är trikå var det lätt att sy i tyget och jag tycker att det känns som skön kvalitet. Jag har läst lite olika omdömen om e-slöjds tyger på nätet och en del har tydligen haft otur med deras enfärgade tyger. Overallen åkte med i tvätten i dag i 60 grader och det verkade inte vara några problem, den höll formen bra. Rosa dragkedja och rosa fleece (stjärnan) från Dollys tyger och rosa snedslå och turkos tråd från åhlens.
Själva modellen är från Nya barnkläder av Elsebeth Gynther (heter pyjamas i boken) och var ganska enkel att sy, klart enklare än den overall 1 jag sydde tidigare. Den har raglanärm, ärmen går alltså ända till halslinningen, det är snyggt. Ärmarna kunde dock gjorts något vidare kan jag tycka. Tyget rispar inte så jag har inte lagt upp ärmar och ben ännu utan viker bara upp dem. Modellen är sydd i stlk 74 och den är fortfarande lite stor till dottern. Den består av 2 mönster delar (4 tygbitar) 2 ärmar och 2 ben/liv. På ryggen syr man ihop höger och vänster del och på framsidan sätter man dit en dragkedja eller kanske tryckknappar om man hellre vill ha det. Jag har ju fått tag i en manual till min symaskin så nu satte jag dit den speciella pressarfot som används till dragkedjor (den är liksom halv) och då gick det mycket lättare. Rosa snedslå i halsen.

Svårighetsgrad (1=lätt 3=medelsvårt 5=galet avancerat): 2 (både modellen och tyget var enkla att arbeta med)

0 comments: