onsdag, november 29, 2006

Mysbyxor, omlottröja och dregellapp

Hittade detta mörkgula ribbade stretchtyg på Tygvaruhuset Kilotex i Sickla (69 kr/m) och blev så förtjust i det. Jag köpte 2 meter och det var kanske att ta i för hur många gula kläder kan man ha? Tog ett gammalt byxmönster, det kan man ju ta vilket som och ett 2 cm brett gummiband i midjan. Jag försökte göra mönstret lite tightare eftersom det var stretchtyg och det gick sådär. Men de är gulliga på!

Omlottröjan är kantad med vit snedslå från åhlens. Mönstret är från "Sy till barnen 0-4 år", mer info se menyn till höger. Den är superenkel att sy, man klipper tex bakstycket i en enda bit med ärmar och allt. Ändå har plagget en jättefin passform. Dock såg jag när jag var klar att jag hade råkat få ribbningen på olika håll på byxorna och omlottröjan... Nåja. Det kanske blir väl mycket gult med hela stassen på en gång...

När jag ändå var i gång gjorde jag en dregellapp i dubbelt tyg som jag bara zigzagade runt (därav den lite krusiga kanten). Det är väldigt smart att göra dregellappar dubbla, då är det bara att vända dem när det har kommit lite kräks på ena sidan... Namnlappar från MinaNamnband. Kardborre i dregellappen (40 kr/m på åhlens).

Svårighetsgrad (1=lätt 3=medelsvårt 5=galet avancerat): Byxor: 1, omlottröja: 2, haklapp: 0,5

1 comments:

Anonym sa...

Hej Va fina saker du syr.

Jag va på jakt efter en omlottröja, och så läste jag att du hade tagit den ur boken sy kläder till barnen den hittade jag på loppis för ett tag sen.

Nu ska jag försöka sy en jag med. Tack för tipset

glad naemie/Lysmaskan