lördag, november 18, 2006

Mössa 4

Äntligen har jag fått ihop en virkad mössa som jag är nöjd med. Jag tog inspiration av dessa. Garnet heter Eskimo och jag har använt virknål 9. Jag virkade först en rad med luftmaskor, så långt att det passade runt dotterns huvud, då virkar man ihop raden till en ring med hjälp av en smygmaska. Därefter virkade jag på fastmaskor tills mössan var kanske 8-9 cm och det såg ut att vara dags att ta in när jag provade den på dottern. Då började jag minska antalet maskor enl punkt 2-3, jag började med att minska var 5e maska sen gick jag ner till var 3e och varannan, jag försökte att göra alla byten längst bak på mössan så att ev ojämnheter blir bak. Det lättaste är att anpassa detta till vad man tycker blir snyggt. Eskimo är ett så tjockt garn att det inte gör så mycket att riva upp några varv och göra om om det inte blir snyggt.

Öronlapparna gjorde jag när mössan var klar, jag måttade ut var de skulle vara och började virka i nederkanten av mössan. Jag gjorde dem som trianglar, dvs minskade antalet maskor i ytterkanterna allteftersom. Jag virkade ihop de sista två maskorna till en på varje varv, det hade nog blivit snyggare att minska på de näst sista maskorna och låta den sista maskan virkas som vanligt för en jämnare kant. Slutligen virkade jag ett varv runt hela nederkanten på mössan för att få ett snyggt avslut.

Det finns förresten mönster på en liknande mössa i senaste Vi föräldrar. De hade dock valt att ha avigsidan som utsida, vet inte om jag tyckte det var så snyggt, men formen är ungefär den samma.

Tid: en kväll
Garnåtgång: Det räckte inte med ett nystan (min dotters huvudomfång är ca 41 cm), men det blev ganska mycket kvar av det andra nystanet. Ett nystan Eskimo kostar ca 30 kr.

5 comments:

Anonym sa...

Så fin den var! Älskar öronlappsmössor!
//Maria

KnåpModern sa...

tack, ja de sitter mycket bättre på nåt sätt!

Fru Babsan sa...

Så gullig!!! Både mössan och bebisen, men särskilt kombinationen av dem båda. :)

KnåpModern sa...

Tack :-)

eveljosie sa...

Jättesöt mössa och jättesöt tös! ;D Vad duktig du är! En sån mössa ska nog jag också virka någon gång när jag fått små söta barn som dig! ;D
Ha det gott!
Kram
josie