måndag, november 27, 2006

Man-tager-vad-man-haver-overall (Overall 4)

Inspiration från Baby Cool. Principen är exakt den samma som för Man-tager-vad-man-haver-pyjamas och Overall 2, man tar en gammal mjuk och mysig skjorta och syr om den till en overall. I boken skriver de att man kan ta en gammal pyjamas/body och använda som mall men passformen blir lite bättre om man använder ett mönster, framför allt i halslinningen. Jag använde samma mönster som till pyjamasen. Man kan gärna göra baksidans snibb mot grenen något längre eftersom det inte går att göra en grensnibb på framstycket (låter nog lite oklart men när man håller på med det så förstår man förhoppningsvis vad jag menar).

Overallen är i storlek 74 och det är på gränsen för vad man kan få ut av en normal herrskjorta i stlk L, därför blev benen lite sneda i nederkant, jag lät skjortsömmen vara som den var. Annars röd snedslå från åhlens. Flanell hade jag inte sytt i tidigare men det var enkelt och tacksamt att jobba med. Jag satte också dit en extra knapp så att det inte skulle vara så stort glapp mellan halslinningen och första knappen, från Dollys Tyger på Norrtullsgatan i sthlm (alla knappar: 1 kr/styck!). Fickorna på skjortan lät jag vara som de är, på Overall 2 sprättade jag bort fickan men det blev helt okej ändå. Den gick snabbt att göra, hela alltet förutom några detaljer med snedslån syddes på ca 1,5 timme när dottern sov som en stock efter babysimmet...

Tillägg: denna overall har blivit otroligt mycket använd, den är jättesmidig att slänga på och den är varm och go, sitter bra på också. Som tidigare sagt, mönstren i Sy till barnen har verkligen bra passform.

Svårighetsgrad (1=lätt 3=medelsvårt 5=galet avancerat): 2

0 comments: