söndag, oktober 08, 2006

Böcker från biblioteket

Var förbi biblan och plockade åt mig några syböcker. Det är väldigt fiffigt om man vill få tag i gratis mönster. Jag lånade följande:

Sy till barnen (Anita Gunnars) från 2003

Ganska bra basmönster och utförliga beskrivningar av hur man syr detaljer som tex snedslå, passpoal etc. Jag fastnade särskilt för babyhjälmen, ett mönster som jag har saknat. Likaså fanns det en fin kofta och förklädesklänning. Haklappen jag gjorde nedan är baserad på mönstret i boken. Tyvärr är boken lite tråkig. Man (i alla fall jag) vill inte sy baskläder typ bodys som man kan köpa på H&M eller kappahl för en 50-lapp, det är ingen vits. Men, bra basmönster och inte alltför svåra projekt.


Barnkläder : sy och sticka till barn 0-3 år (Hanne & Sofie Meedom) från 2001

Den här boken är bra om man vill gå vidare med lite mer komplicerade projekt. Den innehåller också beskrivningar av hur man gör olika detaljer som att sy muddar etc. Det är nåt med den här boken som jag inte gillar. Kanske för att plaggen ser så färdiga ut. Igen - vad tråkigt att sy nåt som ser köpt ut. Det ser ut som om allt kommer från BabyGap. Fint men opersonligt. Och lite för avancerat för mig, här finns mycket riktigt beskrivning av hur man syr en bävernylonoverall med foder och allt....

0 comments: