måndag, oktober 02, 2006

Omlottröja del 2


Har nu sytt omlottröjan. Jag utgick ifrån en kimono och kombinerade det med det mönster jag hade. Ska försöka fota mönstret jag gjorde och lägga ut det här. Det var väldigt enkelt egentligen, den består av tre delar; två ärmar och ett liv (eller vad man nu kallar det). Tänk dig en väst som är klippt i ett stycke, helt enkelt.

Jag var lite snål och satte bara snedslå (kantband) runt halsöppningen och runt ärmarna, hade nog varit snyggare att sätta hela vägen runt. Så här gjorde jag:
1. snedslå i ändarna på ärmarna
2. sy ihop ärmarna i nederkant
3. sy ihop axlarna
4. vek tredubbelt och sydde i nederkant ända upp till halslinningen
5. sydde fast ärmarna
6. sydde fast snedslå i halslinningen och sydde ihop den sista biten som blir till knytband (man låter alltså snedslån fortsätta en bit utanför linningen till knytband)
7. sydde ihop en bit snedslå till det andra knytbandet
8. sydde fast knytband 2 under den vänstra ärmen.

Material: tyg ca 40 cm (köpt på ohlssons tyger på sveavägen), snedslå (köpt på åhlens).
Tid: kanske 2 timmar, gick ganska fort och var inte så svårt
Pris: 50 kr?

2 comments:

Anonym sa...

Vad söt den var! :)

Cecilia sa...

Underbart när man hittar vad man söker! Tack