lördag, oktober 07, 2006

Byxor 4


Nu har boken Baby Cool- Sy nytt av gammalt kommit och den är helt klart ett tips. Superenkla mönster med mer skaparglädje och starka färger än syskicklighet, precis som de skriver, när man har barn har man inte tid att sy sin egen bävernylonoverall utan det ska gå snabbt och vara enkelt. Sydde de snygga och väldigt enkla hängselbyxorna som fanns mönster på i boken. Gick snabbt förutom pillet med snedslån (det röda kantbandet) som var lite meckigt. Från det jag började rita av mönstret till det jag hade sytt ihop byxorna tog det nog bara en halvtimme. Sen tog det nog en timme till att sy den runda fickan med snedslå, snedslå över axlarna och liten röd spets längst ner. Tygerna (den bruna manchestern och rutiga tyget)samt röda spetsen är köpt på Sundbybergs Textilcentrum. Snedslån är köpt på åhlens. Idag märkte jag att åhlens city säljer snedslå i paket à 3 meter för 22 kronor men säljer precis likadan snedslå för 5 kr metern i lösvikt. Märkligt.
Har inte sytt dit knappar ännu, har fortfarande inte begripit hur man syr knapphål så att det blir snyggt. Har ärvt min symaskin (en Husqvarna 2000 modell 6440, jubileumsmodell med anledning av kungen och sillens bröllop -76) och jag har ingen instruktionsmanual. Nu ska familjen ut så jag får återkomma, men, som sagt, Baby Cool är en skitbra bok om man gillar coola och färgstarka kläder. Köp!

0 comments: