måndag, oktober 23, 2006

Byxor 7

Hade tänkt att göra ett par byxor typ dessa men jag orkade inte ta mig ut i regnet så jag utgick från vad jag hade hemma. :-) Det blev dessa velourbyxor (eller veloroverall utan ärmar?). Jag utgick ifrån mönstret på hängselbyxor från Baby Cool (se också Byxor 5 och Byxor 4) men sydde ihop axelbanden och satte istället en 15 cm lång dragkedja i ryggen. Eftersom modellen är ganska vid och jag ville att byxorna skulle vara lite mer 70-talstighta utgick jag ifrån den minsta storleken i boken (stlk 50-56) och gjorde livet och benen något längre i stället, det passar min dotter som är ganska nätt och dessutom är ju tyget stretchigt. Stjärnan på magen är i fleece, smidigt eftersom det inte trispar upp sig. Fastsytt med zigzag med stygnbredd 1 och stygnlängd 4. Velouren är en stuvbit från Sundbybergs textilcentrum, fleecen från Dollys tyger och vit dragkedja + vit snedslå från åhlens.

En ny grej är gummiband i nederkant, jag vek dubbelt och sydde en söm runt om och sedan en söm ovanför med en öppning och drog igenom gummibandet med hjälp av en säkerhetsnål. Sydde sedan ihop gummibandet (ca 5 mm brett) och sydde ihop det sista på sömmen. På så sätt blir det en liten kant under ihoprynkningen, jag tycker att det blev ganska bra. Den röda velouren verkar vara av bättre kvalitet än den bruna jag använde till overallen, denna var inte lika svår att sy i. Den känns tätare och har en slätare baksida. Jag tror också att den är något mindre stretchig.

7 comments:

Anonym sa...

Tipsar alla mammagrupper om din sida. Tror du kommer bli kändis inom snar framtid, den är så snygg och inspirerande. Bara ett problem. Om jag satt lite mindre framför datorn och lite mer framför symaskinen skulle jag nog hinna med lite mer:)

/Maria

KnåpModern sa...

Jippie, kändis!
Det är kul att se vad andra gör, det blir lättare att få egna idéer då. Själv stjäl (kopierar?) jag ju friskt. Jag tar gärna emot bilder på det du syr, knapmodern@hotmail.com

/KM :-)

hanna sa...

Så OTROLIGT SNYGGA brallor. Vill sy! Men utan ett faktiskt mönster här hemma vet jag inte om det funkar... :)

KnåpModern sa...

Tack!! Det man kan prova om man inte har nåt mönster är att rita av kläder som man redan har. Byxor kan man rita av genom att vända ena benet ut och in och stoppa ner i det andra. Annars finns det principiella mönster och sybeskrivningar här
http://www.trollunge.com/syskolan/somnadsbeskrivningar/somnadsbeskrivningar.htm
Hoppas att du lägger upp bilder på bloggen!! :-)

KnåpModern sa...

Länken blev visst konstig, försöker igen: Länk

hanna sa...

Tack! Ska nog ge mig på det iallafall. Nån dag snart. Och jag lovar att rapportera när det väl blir gjort! :D

KnåpModern sa...

Ja! Vill gärna ha bilder!