lördag, oktober 21, 2006

Byxor 6

Har sytt ett par växa-byxor med långa muddar som man kan vika upp över det röda tyget, vika upp en bit av eller vika ner dem helt allteftersom barnet behöver längre byxor (se tex Suki). Eller så har man dem som pösiga knickers. Jag har utgått från mönstret som fanns i Barnkläder : sy och sticka till barn 0-3 år . I den boken fanns det fyra längder för byxor: shorts, bermudashorts, piratbyxor och fullängd, jag använde piratbyxelängden. Det röda tyget ser kanske ut som velour men är sammet (min mormor hade en emmafåtölj med exakt samma typ av tyg). Det turkosa tyget är muddväv. Båda dessa tyger kommer från Dollys tyger på Norrtullsgatan. Muddväv har jag aldrig testat förut, man köper den rundstickad, den är som en cylinder som är kanske 50 cm i diameter. Man klipper ut den bit man ska ha och syr ihop den så att den blir en lagom liten cylinder för den mudd man ska göra och sedan viker man den dubbel aviga mot aviga och syr fast på byxtyget. Enligt boken skulle man ta byxans bredd minus 25%. Det tyckte jag blev alldeles för mycket när man har så här pösiga byxor. Jag utgick i stället från ett par andra byxor som dottern har, typ bebistights (långkalsongstilen), med gummiband i midjan och la bara till lite för sömsmån. Det är lite pilligt att få ihop de breda byxorna med den smalare mudden men den går att spänna ut så att man kan få ihop det. Jag använde jättemånga nålar för att få tygerna att gå ihop. Jag använde liten zigzag för att få lite stretch i sömmen (0,5 på stygnbredd och 1,5 på stygnlängd). Kanske borde benmuddarna blivit ännu längre, jag tyckte att jag gjorde dem jättelånga men eftersom man viker dem dubbla så blev de ändå inte så långa när de kom på. Det blev inte toppenfint men ganska okej för att vara jag som syr i stretchtyg. :-)

Tid: 2 timmar
Pris: 40 + kanske 20 kr för muddväven

2 comments:

Anonym sa...

Hej Knåpmodern,

Jag har varit inne här och kikat en del gånger och jag vill också vara som dig...du är min idol. :) Har en femmånaders kille och vill sy coola grejer till honom. Har köpt "Baby cool", men hittills har det resulterat i att jag dekorerat ett par vita plyschbrallor jäkligt snyggt med oranga kungakronor på knäna och bandkantat med snygga band från 30-talet, men det oranga sidentyget fällde i tvätten så brallorna blev gulaktiga nertill. Och så försökte jag sy overallen av flanellskjorta, och den blev snygg faktiskt, men benen är för korta och armarna aaalldelles för långa. Nu har jag köpt ett t-shirt-liknande tyg med lite bruna och organgea ringar, vet inte vad jag ska hitta på med det. Det känns lite för tunt för sparkbrallorna... Men sparkbrallorna borde testas, de verkar ju inte alltför svåra iallafall.

//Maria

KnåpModern sa...

Tack!! *rodnar* ;-)
Ja jag har också råkat ut för att benen blir för korta och själva livet blir jättelångt så att grenen hänger vid knäna. Men man lär sig snabbt vad som funkar och vad som inte funkar.

Jag tycker absolut att du ska testa hängselbrallorna, de är min favorit, de känns extremt barnsliga! Funderar på att sy ett par till idag med liten modifikation så att de blir lite mer så här http://shop.idat.dk/Graphics/Products/3568.jpg (Byxor från Ida T). Lycka till med ditt knåpande!!