fredag, oktober 27, 2006

Overall 2

I boken Baby Cool finns förslag på hur man syr om en gammal herrskjorta till en overall. Man tar helt enkelt en skjorta och lägger en pyjamas eller hel body över och klipper med några cm sömsmån runt om. Finessen med detta är att tyget blir gratis och man får en färdigsydd knapprad. Vi hade inga gamla skjortor liggandes här hemma men jag var förbi stadsmissionen för några dagar sen och köpte lite annat och då slog jag till på en senapsgul manchesterskjorta och en turkos badhanduk, detta kostade 80 kr ihop vilket kändes lite mycket (jag tycker att allt på second hand ska kosta typ 15 kr, har ni märkt hur mycket dyrare det har blivit med second hand? De hade 70-talsklänningar till salu som kostade 250 kr!) men det går ju till ett bra ändamål. Och handduken har jag bara tagit småbitar av så den kan även användas till annat.

I boken sätter de snedslå i ärmar, ben och krage och det blir lite mer välsytt men jag var ju så sugen på att göra något åt det här hållet så jag gjorde lite modifikationer och sprättade loss kragen och sydde dit. Egentligen så ska man ju sy fast kragar i ett ok för de ska ju inte ha någon baksida men jag sydde fast den med zigzag med sömmen utåt (kragen täcker alltså sömmen. Sedan gjorde jag modellen lite mer figursydd men jag ångrar att jag inte breddade ärmarna mer. Utgår man från en body så är det ju ofta muddar i ändarna så mitt tips är att bredda rejält om du inte använder ett stretchigt tyg, vill du dessutom ha utsvängda ben så bredda och bredda igen. I boken syr de fast en blöjkil för att vidga grenen men jag hoppade över det. Använder man tygblöjor eller har en rund bebis kan det kanske vara en idé men annars är ju blöjorna så små. Det är lite knepigt att klippa jämnt i båda lagren, men det får bli lite som det blir med ett sånt här projekt.

Ett annat tips är att utgå från skjortor utan fickor, jag har sprättat loss en ficka på framsidan för den fick inte plats, hoppas att märkena efter den försvinner i tvätten. Annars har jag bara kantat ärmar och ben med röd zigzag i två varv för att det skulle täcka ordentligt. När man zigzagar på det viset blir tyget lite krusigt men det passar bra på 70-talsinspirerade kläder.
Kragen har jag alltså använt den gamla och sytt på turkos frotté från badlakanet med zigzag, den skulle kunna ha satts lite tightare. Rundlarna på magen har jag sytt helt fast också med zigzag.

Mer galen än snygg kanske... ;-)

4 comments:

Anonym sa...

Oj, vad snabb du är! Jag har pysslat med ett par små ulltofflor enligt länk ett i några dagar nu...:) Passar du på när killen sover eller kan ni pyssla ihop?

KnåpModern sa...

Jag vill att det ska gå snabbt!!! Chip-chop, inget finlir. Jag syr när dottern sover eller är med pappa eller leker en liten stund för sig själv.

Anonym sa...

Hej igen,
jag har börjat jobba upp mig! :) Tofflorna är klara och så har jag sytt vintermössan i "Baby cool", jag är jättenöjd. Nu håller jag på med hängslebrallorna, har kommit till momentet med snedslån. På fickan där det är rakt så gick det bra, men det verkar svårt på resten där det svänger... Har du något tips? Och sen ska man ju försöka få till ett knapphål!

Men håller med dig om att detta verkligen är superkul!
/Maria

KnåpModern sa...

Du har inte lust att maila en bild på mössan?? Jag har funderat på att sy en men vi har så mycket grejer som vi ärvt så jag har inte riktigt kunnat motivera att göra ytterligare en mössa...

Vad det gäller snedslån så kan man stryka den rundad men jag har bara använt massor av nålar. Knapphål har jag äntligen fattat hur man gör på min maskin, fast jag har en 70-talsmaskin så finns det en funktion i fyra steg för det. Men som sagt, knappen täcker ju så det gör inte så mycket om det inte blir proffsigt...