tisdag, oktober 24, 2006

kalikåmask/häst

Lånade en bok om kalikåfigurer (Kalikå-krabater) på biblan och gjorde ett första försök, modellen heter "mask" men eftersom jag gjorde den i en stuvbit brun manchester så ser den mer ut som en häst. Jag hade ingen liten bjällra hemma som man egentligen ska peta i så det fick bli utan bjällra. Det gick åt förvånansvärt mycket vadd eftersom man måste stoppa den hårt för att den ska kännas jämn. Det var lite pilligt och jag har en känsla av att jag gjorde fel. Manen gjorde jag av bomullsgarn som jag hade hemma, jag virade garnet runt tre fingrar och nålade fast ena sidans ändar runt en liten bit tyg och sydde med zigzag. Denna bit tyg som håller ihop manen petade jag in och sydde fast. Sedan kan man använda samma garn till ögonen då kan man fästa ändarna i manen så syns de inte (det kom jag på först när jag redan hade fäst ögonen under hakan på hästen/masken). Det går snabbt att sy en mask, <1 timme. Men man kanske skulle kunna vara lite mer noggrann...

0 comments: