tisdag, oktober 10, 2006

kudde till tripp trapp

Jätteenkel kudde till tripp trappen. Vikt vaxduk (till skillnad från stokkes egna som är i tyg! de kan aldrig ha matat en bebis...) med vadd i, sydd runt om och en söm mellan rump- och ryggdel så att den blir lättare att vika. 4 band som man knyter fast den med.
Tyget är från åhlens (jag använde det överblivna från haklappen). Tygåtgång 86*35 cm, vikt dubbel på längden, så kudden blir höjd 43 bredd 35 cm. Den skulle kunna vara nån cm bredare utan problem, kanske 36-37 cm. Om man har monterat bort bygeln på stolen kan man behöva ytterligare band att sätta fast den med så att den inte kanar för mycket i sitsen.

Tid: 15 min (en söm runt och en söm i böjen)
Pris: tyg ca 40 kr men då gjorde jag även haklappen på resten, band 5 kr + vadd.

10 comments:

Anonym sa...

Jättefint! Var kommer tyget ifrån?

KnåpModern sa...

Vaxduken är från åhlens. Tunn och bra att sy i!

hanna sa...

Grym ide - enkel, men jättesnygg! Vi är i köpartagen och letar efter en begagnad Tripp Trapp. Ska lätt fixa en dyna när vi väl hittar en. TACK! :)

Anonym sa...

Jaaa! Tack :) Äntligen har jag fått ett skäl att gå och köpa tyg på Åhlens. Stod o drog i just den duken igår men kunde inte komma på nåt jag behövde sy.....Men jag har ju en tripp-trapp med bygel i källaren o den skall renoveras lite o då passar det ju med ny dyna också. Toppen!

Eleonor sa...

Du, man kan inte få beställa en dyna? Jag kommer också behöva en lite längre fram och håller med om att Trip Traps egna är helt värdelösa eftersom de inte går att torka av. Tyvärr kan jag verkligen inte sy själv... Sticka kan jag dock och byter gärna om du har något du vill ha stickat! :)

/Ellen (avigt.nu som också håller till på Idéraform)

KnåpModern sa...

Oj! Jag ska fundera på om det är något jag behöver stickat! :-)

Anonym sa...

Jag märker att jag var lite otydlig. Jag kan tänka mig att betala för material + arbete också, om du nu inte vill ha något stickat! :)

KnåpModern sa...

äsch, har du bara tillgång till symaskin så fixar du det plättlätt! Jag känner mig inte så duktig att jag kan med att sy till andra på beställning men jag hjälper dig gärna med ytterligare beskrivning!!

Gekko sa...

Ops! Det var inte meningen att härma dig i tygval! Såg din snygga dyna för ett tag sen och igår på Åhléns hittade jag ett jättesnyggt tyg. Väl hemma fattade jag varför det kändes bekant.. Men snygg blev den, tack för tipset! Jag kommer lägga ut min på min blogg, men du var min inspirationskälla, tack!!

Jeanette sa...

Ihh, ser ut som bra kudde som är enkel att göra. Har linkat vidare till dig från min blogg: www.babydjungeln.se